Jalgrattasport on üks enim tehnoloogilisi uuendusi produtseeriv spordiala. Suur konkurents tiimide ja rattatootjate vahel ning suured turud (ratas kui lihtsalt transpordivahend ja väga suur vanuseline diapasoon väikelastest pensionärideni) hoiavad innovatsioonid selles valdkonnas igapäevaselt pildil. Pole ka ime, et erinevad varustuse tootjad otsivad paremaid lahendusi kõigi detailide juures.
Võtame seekord vaatluse alla maanteeratta lenksude maailmas toimuva. Kui mitte väga ammu võeti proffide poolt kasutusele ümara kujuga lenksude asemel lamedad, aerodünaamilisemad lenksud (kuigi kasutatakse palju ka ümaraid proffide seas) ja seda osaliselt tänu materjalitehnoloogia arengule, siis viimase aasta jooksul on tulnud turule kaks uue kujuga lenksu.
Esmalt Inglise rattatootja Ribble lenkust Ultra Bar, mis nägi päevavalgust eelmise aasta augustis.
Selle lenksu väljatöötamisel ei võetud eesmärgiks vähendada lenksu enda õhutakistust, mis on tavalisest lamedast aerolenksust suurem, vaid suunata õhuvoolud mööda ratturi suurematest õhutakistust tekitavatest piirkondadest, vähendades kogutakistust 2,1 %. Õhuvoolu suunamine saavutatakse Ribble’i sõnade kohaselt „kiiluvee tekitajatega“, mida näete alloleval pildil.
Allikas: Ribble Cycles
Ribble’i enda poolt väljatoodud analüüsis saavutatakse 40km läbimisel 35km/h võitu ca 20 sekundit ja sama vahemaa läbimisel 47km/h on võitu ca 1 min. Seda ainult tänu sellisele lenksule.
Rattatootja Bianchi tuli välja oma, suhteliselt sarnase kontseptsiooniga lenksuga Reparto Corse (võidusõidu osakond), mis küll on ainult üks osa tervest rattakontseptsionist (Aerovolution), mille juures ka mõni selle kontseptsiooni osa (all oleval pildil triibulised õhusuunajad head tube’i kõrval) on UCI oma võistlustel ära keelanud. Küll aga aitab lenks luua madalama õhurõhuga piirkonnad just jalgade poolt tekitatud õhutakistusele, seega teeb lihtsamaks ja kiiremaks ratturi liikumise.
Allikas: Bianchi
Kuna testiti tervikut ja andmed 40km kiirema läbimise kohta on antud mitme komponendi koosmõjul, siis puhtalt ainult lenksu mõju on raskem välja tuua. Võrreldes eelmise Bianchi Oltre tippmudeliga XR4 mudeliga on kontseptsionaalse tervikuga 40km läbimisel võit 45 sek kiirusel 50 km tunnis.